نویسنده:
بازدید: 671 بازدید

امروزه، کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این فناوری به‌عنوان یک ابزار اساسی برای صاحبان کسب‌ و کار جهت پیشرفت بیشتر در بازار رقابتی کنونی مطرح است. از سوی دیگر، داده‌‏ها و اطلاعات به‌عنوان یک دارایی ارزشمند برای صنایع در حوزه‏‌های مختلف به‌ویژه در حوزه بازاریابی و فروش شناخته می‏شود. وجود کلان‏‌داده‏‌ها در کنار قابلیت‏‌های ارزشمند هوش مصنوعی، فرصت‏‌های بیشتری را برای درک بهتر مشتریان در اختیار صاحبان کسب‌ و کار قرار می‏‌دهد. به کمک هوش مصنوعی می‏‌توان مشتریان و مصرف‏‌کنندگان را بهتر شناخت و از الگوهای خرید و علایق آن‌ها آگاهی پیدا کرد. این امر منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‏شود که در نتیجه آن افزایش رضایت مشتری از یک طرف و افزایش درآمد و بهبود کارایی کسب‌ و کار از طرف دیگر را به همراه خواهد داشت. ظهور فناوری هوش مصنوعی، ایده‏‌ها و الگوهای جدیدی را برای توسعه بازاریابی و فروش، تبلیغات، تجارت الکترونیک و خدمات فروشگاهی باز کرده است که در این بخش به مرور برخی از مهم‏ترین‏‌های آن‌ها پرداخته می‏‌شود.

دسته‌‏بندی حوزه بازاریابی و فروش

بازاریابی و فروش، یک هدف اصلی دارد و آن جذب مشتریان بیشتر است. به منظور دستیابی به این هدف، بسترهای مختلفی در حوزه بازاریابی و فروش وجود دارد که می‏‌توان آن‌ها را به چهار دسته کلی زیر تقسیم‏‌بندی کرد:

در ادامه، کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش از مناظر مختلف مورد بررسی قرار می‏‌گیرد.

۱. کاربردهای عمومی هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش

چشم‌انداز بازاریابی طی چند سال اخیر به سرعت تغییر کرده است. در سال ۲۰۱۱، تنها ۱۵۰ شرکت، راه‌کارهای بازاریابی را عرضه می‏کردند و امروزه تعداد این شرکت‌ها به ۵۰۰۰ شرکت افزایش یافته است. افزایش تعداد راه‌کارهای بازاریابی به این معناست که بازاریابان باید بیش از پیش تغییرات مداوم بازار را مدنظر قرار دهند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. دارا بودن کلان‌داده از یک سو و قدرت تحلیل آن از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بازاریابی و فروش شناخته می‌شود. همین اصل مهم سبب شده که حوزه بازاریابی و فروش از مقاصد یادگیری عمیق و هوش مصنوعی باشد. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش‏بینی فروش
  • قیمت‏‌گذاری
  • شناسایی فرصت‌‏های رشد درآمدی
  • طبقه‌‏بندی بهینه محصولات و پیش‌‏بینی ترندها
  • خودکارسازی فرآیندهای فروش

در ادامه، هر یک از کارکردهای هوش مصنوعی در این دسته شرح داده می‏‌شود.

پیش‌‏بینی فروش

پیش‌‏بینی فروش، بخشی جدایی‏‌ناپذیر از مدیریت تجارت است. این امر به‌واسطه پیش‌‏بینی آینده از طریق داده‌‏های گذشته، ترندهای مربوط به صنعت مورد نظر و بررسی بازار انجام می‌‏شود. به کمک الگوریتم‌‏های هوش مصنوعی و با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذاری مانند زمان، اطلاعات رقبا، شرایط بازار و تاریخچه فروش گذشته، می‌‏توان پیش‏‌بینی دقیقی از فروش داشت و با گذشت زمان و قابلیت یادگیری ماشین این سیستم پیش‏بینی را بهبود داد. پیش‌‏بینی بهینه فروش می‏‌تواند عملکرد قیمت‏‌گذاری را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

قیمت‏‌گذاری

با توجه به رونق روزافزون صنعت تجارت الکترونیک، تنظیم مداوم قیمت حتی برای خرده‏‌فروشان آنلاین، چالش بزرگی است. یکی از اثربخش‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش که بواسطه توانایی پردازش کلان‏‌داده حاصل می‌گردد، تعیین خودکار قیمت تعداد زیادی از محصولات است. به بیانی دیگر، هوش مصنوعی توانایی پیش‌بینی قیمت یک محصول بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان تقاضا، روندهای فصلی، ویژگی‌های محصول و تاریخ انتشار نسخه‌های جدید را دارد. با گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش و با بهره‌گیری از الگوریتم‌‏های یادگیری عمیق، می‌توان به‌طور مداوم شرایط پویای بازار را سنجید و محیط رقابتی را نیز برای تعیین قیمت بهینه مدنظر قرار داد.

همچنین قیمت‏‌گذاری شناور باعث افزایش رغبت و انگیزه مشتریان برای خرید می‏‌شود. وجود حراج‏‌ها و یا اعمال تخفیف‏‌های دوره‏ای در میزان فروش یک محصول می‌‏تواند تأثیر بسزایی بگذارد. از طرف دیگر، کسانی که حاضر بودند قیمت بیشتری برای محصولی پرداخت کنند حالا کمتر هزینه می‌‏نمایند. هوش مصنوعی با ارائه بهترین راه‌کارها جهت قیمت‌گذاری شناور و پیشنهاد تخفیف به گروه خاصی از مشتریان، این مشکل را رفع می‌‏نماید. به‌عنوان مثال، در طول جمعه سیاه سال ۲۰۱۷، آمازون برای ۲۸ درصد از محصولات خود، حداقل یک ‌بار در روز، قیمت را تغییر می‏داد که این امر به واسطه سیستم‏‌های هوش مصنوعی انجام می‏‌گرفت.

در برخی فروشگاه‌های خواروبار با استفاده از یک سیستم جدید قیمت‌گذاری، مشتریان را ترغیب به خرید محصولاتی می‌کنند که تاریخ انقضای‌شان نزدیک است. با استفاده از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی یا همان RFID‏‏، برچسب‌گذاری الکترونیک قیمت‌ها و یک نرم‌افزار قیمت‌گذاری پویا، محصولات را با قیمت پایین‌تری در معرض فروش قرار می‌دهند و به نوعی از قیمت‌گذاری لحظه‌ای استفاده می‌کنند. در این نوع از سیستم‌‏ها می‏‌توان دستگاه‌های اینترنت اشیا را نیز گنجاند. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان اطلاعاتی از داخل فروشگاه‌های خرده‌فروشی جمع‌آوری کرد. برای مثال، این اطلاعات از محصولات موجود در فروشگاه، بخش فروش فروشگاه‌ها، قفسه‌ها و دستگاه‌های مشتریان جمع‌آوری می‌شود. با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط این سیستم می‌توان در مورد قیمت‌ها با فروشندگان مذاکره کرد، بر قیمت پیشنهادی رقبا فائق آمد و به کاربران کمک کرد تا کنترل بیشتری بر روی تصمیمات قیمت‌گذاری خود داشته باشند.

هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش

شناسایی فرصت‏‌های رشد درآمدی

یک پلتفرم مجهز به هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند که شرکت‏‌ها در چه زمان و مکانی باید محصولات خود را بازاریابی کنند تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. جذب مشتریان جدید در کنار حفظ مشتریان قدیمی از اهداف این نوع سیستم‌‏ها می‌‏باشد که بدون شک، شناسایی نیاز مشتریان، از پیش‌‏نیازهای لازم جهت رسیدن به این اهداف است. به بیان دیگر، پلتفرم‌‏های هوشمند در این زمینه به بازاریاب‌ها نشان می‌دهند که برای رشد حداکثری درآمد و پیشی‌گرفتن از رقبا، چه کارهایی باید انجام داد. هوش مصنوعی می‌تواند کل اکوسیستم دیجیتالی مشتریان را ثبت کرده و سپس به ارزیابی داده‌ها بپردازد و فرصت‌های رشد درآمدی برندها را شناسایی کند. به عبارت دیگر، کسب و کارها به کمک سیستم‏‌های هوش مصنوعی، توانایی شناسایی مشتریان باارزش خود را دارد. ابزارهای هوش مصنوعی با پردازش کلان‏‌داده‌‏ها به تخمین ارزش طول عمر مشتری، پتانسیل آتی مشتریان برای خرید و یا سایر شاخص‏های مرتبط می‏‌پردازد. به کمک این معیارها، کسب‌ و کارها می‏‌توانند در شخصی‏‌سازی ارتباط با مشتریان به‌عنوان بخشی از فرآیند مدیریت روابط با مشتری، مهارت پیدا نمایند.

از طرف دیگر با توجه به این‌که فرآیند فروش، مبتنی بر یافتن و شناسایی خریداران احتمالی است، شناسایی تمامی خریداران بالقوه مشتاق، به صورت صددرصد توسط تیم بازاریاب، امری دشوار است. هوش مصنوعی به کمک قابلیت یادگیری عمیق این امکان را برای بازاریابان فراهم کرده تا عمل جمع‌آوری اطلاعات تماس مشتریان و رده‌بندی میزان رغبت مشتریان آن‌ها با سهولت انجام شود.

طبقه‌‏بندی بهینه محصولات و پیش‌بینی ترندها

به لطف رسانه‏‌های مجازی، روزانه حجم زیادی از اطلاعات تولید می‏‌گردد که شناسایی محصولات محبوب، نامناسب و یا بادوام برای سازمان‏‌ها بسیار دشوار گشته است. شرکت‏‌های مختلف به‌خصوص در صنعت مد و پوشاک، نیاز دارند روندها را پیش‌‏بینی نمایند با گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش و با تکیه بر قابلیت‏‌های پردازش کلان‏‌داده‌‏ها و الگوریتم‌‏های پیشرفته یادگیری ماشین می‌توان به راحتی و در زمان کم پیش‏‌بینی ترندها را انجام داد. به عبارتی با استفاده از هوش مصنوعی، داده‌‏های مشتریان مختلف از سایت‏‌ها و رسانه‏‌های اجتماعی مختلف جمع‌‏آوری می‌‏شود تا بتوان با پردازش آن‌ها به پیش‌‏بینی لحظه‌‏ای و تحلیل ترندها پرداخت.

خودکارسازی فرآیندهای فروش

به کمک هوش مصنوعی، بسیاری از فعالیت‌‏های اصلی فروش به‌طور خودکار انجام می‌‏شود که می‌‏تواند تأثیر زیادی در صرفه‌جویی زمان و انرژی داشته باشد. فعالیت‏‌هایی از جمله ورود داده‏‌های فروش، سازمان‌دهی ارتباط با نمایندگان و پشتیبانی مشتریان را می‏‌توان به‌طور خودکار، به‌راحتی و با دقت زیاد انجام داد. هوش مصنوعی، داده‏‌های منابع مختلف را بدون زحمت و هوشمندانه با سیستم ارتباط با مشتری (CRM) یکپارچه می‏‌نماید. همچنین به کمک آن می‌توان به‌طور اتومات، ایمیل‏‌های سفارش ‏شده را به افراد و یا نمایندگان مختلف ارسال نمود.

خودکارسازی فرآیندهای فروش

۲. کاربردهای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

منظور از تجارت الکترونیک، انجام تمامی فعالیت‏‌های تجاری اعم از خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‏‌های رایانه‌‏ای و اینترنت است. مردم ضمن لذت بردن از راحتی ناشی از تجارت الکترونیک، خواسته‌‏ها و انتظارات بیشتری را برای آن مطرح می‏کنند. از طرف دیگر، میزان صبر و توجه مصرف‏کنندگان نیز به شدت کاهش یافته است. اگر بارگذاری یک وب‏سایت، بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، ۴۰ درصد از مردم، آن صفحه را می‏بندند. همچنین در ۶۸ درصد از موارد افراد پیش از تکمیل خرید و انجام تراکنش، از وب‏سایت خارج می‏شوند. نمی‌‏توان وب‏‌سایتی در حوزه تجارت الکترونیک پیدا نمود که مدام در حال تلاش برای جلب نظر مشتریان و افزایش میزان فروش خود نباشد. ظهور فناوری هوش مصنوعی کارکردهای جدیدی را برای توسعه تجارت الکترونیک ایجاد کرده که به‌طور موردی در زیر به آن اشاره شده است:

  • پشتیبانی شبانه‌روزی از مشتریان
  • ایجاد جستجوی مشتری محور
  • تشخیص محصولات تقلبی
  • سیستم‌‏های پیشنهاددهنده شخصی‏‌سازی شده

در ادامه، هر یک از کاربردهای هوش مصنوعی در دسته تجارت الکترونیک شرح داده می‏‌شود.

پشتیبانی شبانه‌روزی از مشتریان

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش، پشتیبانی شبانه‌روزی از مشتریان است. به طور کلی، ارائه‌ خدمات به مشتریان، فرآیندی دشوار و هزینه‌‏بر است که در این میان هوش مصنوعی توانسته فرصتی را برای صاحبان فروشگاه‏‌ها جهت پاسخگویی سریع‌تر به درخواست‌های مشتریان و با صرف هزینه‌های کمتر ایجاد نماید. هوش مصنوعی می‌تواند ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان را در حوزه‌های مختلف بر عهده بگیرد. در سایت‏‌های تجارت الکترونیکی و اپلیکیشن‌‏های همراه مربوطه، دستیارهای هوش مصنوعی که اغلب به‌صورت چت‌‏بات‏‌ها مورد استفاده قرار می‌‏گیرند، می‏‌توانند خدمات شبانه‏‌روزی به مشتریان ارائه دهند. این سیستم‌‏های هوشمند، فعالیت‏‌هایی از قبیل پاسخگویی خودکار به سؤالات مشتریان، پاسخگویی به فرمان‏‌های صوتی ساده و ارائه پیشنهاد در زمینه خرید محصول را به کمک قابلیت‏‌های پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین انجام می‏دهند. همچنین این چت‏‌بات‏‌ها می‏‌توانند به مصرف‌‏کنندگان در یافتن محصولات مناسب، بررسی وضعیت عرضه محصولات، مقایسه محصولات مختلف و در نهایت، کمک به مصرف‏‌کنندگان در پرداخت کمک کنند.

ایجاد جستجوی مشتری محور

یک خریدار، بدون وجود قصد قبلی برای خرید، صرفاً با مشاهده کفشی در باشگاه ورزشی یا لباس جدیدی که توجهش را جلب کرده، می‌تواند به‌سرعت و سهولت کالای مورد نظر خود را در بستر اینترنت، خریداری کند. این امر به واسطه وجود پلتفرم‏‌های نرم‌‏افزاری هوشمند مورد استفاده در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک که امکان جستجوی تصویری را برای خریداران مهیا کرده‌‏است، میسر می‏شود. این پلتفرم‌ها به خریدار اجازه می‌دهد که تصویر کالای موردنظر خود را آپلود کرده و محصولات مشابه یا حتی مناسب‌تر از آن را خریداری کند. ساختارهای جستجوی تصویری، کالای مورد نظر را از دیدگاه ویژگی‌هایی مثل رنگ، شکل، اندازه، جنس و برند بررسی می‌کند. به‌این‌ترتیب، مشتری می‌تواند به سرعت به هر چه نیاز دارد دسترسی داشته باشد.

جستجوی مشتری محور

تشخیص محصولات تقلبی

در تجارت الکترونیک با توجه به دسترسی جهانی به اینترنت، متأسفانه فروش محصولات تقلبی، آسان‏تر از همیشه شده است. موارد و جزئیات محصولات در صفحات وب به‌راحتی قابل کپی‏‌برداری هستند. علاوه بر این، رشد فزاینده وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، چک کردن دستی اعتبار هر محصول و یا وب‏سایت را به طور چشمگیری دشوار و زمان‌بر کرده است. در صورت خرید محصول جعلی، نه تنها بر روی مصرف‏‌کننده تأثیر منفی می‏گذارد بلکه نام تجاری مربوطه نیز آسیب می‏‌بیند. در این راستا، نرم‌‏افزارهایی هوشمند با استفاده از الگوریتم‌‏های یادگیری ماشین و پردازش تصویر می‏‌توانند محصولات تقلبی را شناسایی و از بروز آثار منفی بر مصرف‏کننده و صاحبان برند تجاری جلوگیری نمایند. البته لازم به ذکر است این امر با وجود مخزن وسیعی از هزاران تصویر میکروسکوپی از کالاهای اصلی برند (مانند محصولات چرمی، ساعت‌ها، اکسسوری و لباس) میسر می‏باشد. به عنوان نمونه، علی‏بابا، غول چینی حوزه تجارت، توانسته به کمک هوش مصنوعی و قابلیت یادگیری ماشین در کنار الگوریتم‌‏های پیشرفته شناسایی تقلب، حدود ۲۰۷ میلیون دلار کالای جعلی را ضبط نماید. بنا به گفته مدیر ارشد سیستم عامل علی‏بابا، جسی ژنگ، قدرتمندترین ابزار جهت مقابله با جعل و تقلب، وجود داده‌‏های ارزشمند و قدرت تجزیه و تحلیل آن‌هاست که این امر به واسطه قابلیت پردازش کلان‌‏داده‌‏های سیستم‌‏های مجهز به هوش مصنوعی میسر می‏‌باشد.

سیستم‌‏های پیشنهاددهنده شخصی‏‌سازی شده

یکی از اصلی‏‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش به ویژه زمینه تجارت الکترونیک، سهولت رساندن پیام مناسب به فرد مناسب در زمان مناسب است. به عبارت دیگر، به کمک هوش مصنوعی می‌‏توان رفتار مشتریان را آنالیز کرد، به سلیقه آن‌ها پی برد و با توجه به خریدهای گذشته، توان خرید آن‌ها را برآورد نمود. این شخصی‏‌سازی نیازمند جمع‏‌آوری حجم زیادی از اطلاعات در مورد عادت‏های خریداران و تجزیه و تحلیل این کلان‏‌داده‏‌هاست. به کمک الگوریتم‌های یادگیری عمیق، فروشنده‌های آنلاین می‌توانند بی‌وقفه و هم‌زمان با تغییرات جزئی در سلیقه و نحوه انتخاب مشتری، هر یک از نشانه‌ها و علائم را رصد کنند و محصولات خود را به بهترین شکل ممکن با نیاز مشتری تطبیق بدهند. تکنیک‏‌های یادگیری عمیق در کنار روش‏‌های آماری و مدل‏‌های پیش‌‏بینی به آنالیز رفتار مشتری و شناسایی محصول مطلوب به او می‏‌پردازند. در ابتدا با توجه به جستجوهای اخیر مشتریان بالقوه و بررسی افراد باسلیقه و انتخاب‌‏های مشابه، سیستم‌‏های هوشمند در موتورهای جستجو جزئیات کالای جستجو شده را استخراج می‌‏نمایند. سپس پیشنهادهای مناسبی را تولید کرده و آن‌ها را در یک صفحه شخصی لیست می‌‏نمایند. بنابراین به مصرف‌کنندگان کمک می‏‌شود تا محصول موردنظر را به سرعت پیدا کنند.

پیشنهاددهنده شخصی‏ سازی شده

۳. کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات فروشگاهی

از گذشته تاکنون افراد همچنان به فروشگاه‏‌های فیزیکی مراجعه می‌کنند، محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و خرید می‌نمایند؛ اما هوش مصنوعی می‌تواند تحولی در تجربه‌ خرید سنتی ایجاد کند و آن را به سطح بالاتری از خدمت‏‌رسانی، اتوماسیون و افزایش بازدهی برساند. از مهم‏ترین کارکردهای هوش مصنوعی در خدمات فروشگاهی می‏‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمت‌‏رسانی بهینه به مشتریان
  • پیگیری رضایت مشتری
  • ایجاد فروشگاه‏‌های بدون متصدی

در ادامه، مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش از منظر خدمات فروشگاهی شرح داده می‏‌شود.

خدمت‏‌رسانی بهینه به مشتریان

از سیستم‏‌های هوشمند می‌توان به عنوان دستیار خرید جهت کمک به مشتریان استفاده کرد تا جای دقیق هر محصول را در فروشگاه پیدا کرده و به آن‌ها اطلاع دهند که محصولات چه برندهایی در فروشگاه موجود است. این پلتفرم، همزمان با ارائه اطلاعاتی در مورد محصولات به مشتریان، اطلاعاتی در مورد هر یک از آن‌ها جمع‌آوری‌ کرده تا به بازاریابان نسبت به آگاهی از میزان محبوبیت هر برند کمک کند. علاوه بر این، ورودی‏‌های مجهز به صفحات لمسی با استفاده از پردازش تصویر و تاریخچه خرید مشتریان، محصولاتی به مشتریان پیشنهاد داده و محل دقیق هر محصول را به آن‌ها نشان می‌دهد.

خدمت‏رسانی بهینه به مشتریان

پیگیری رضایت مشتری

هوش مصنوعی قادر به تشخیص خلق‌وخوی مشتریان در طی مراحل خرید است. برای انجام این عملکرد از سیستم‌های تشخیص چهره استفاده می‏شود. دوربین‌ها در مکان‏‌های بازرسی مناسب، نصب می‌شوند و اگر احساس نارضایتی در مشتری در حین خرید وجود داشته باشد، نماینده فروشگاه با وی صحبت می‌کند تا به دلایل نارضایتی مشتری پی برده و آن را رفع نماید.

ایجاد فروشگاه‌های بدون متصدی

یکی از عجیب‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش، ایجاد فروشگاه‌های بدون متصدی است که نمود بارزی است از ربودن مشاغل انسانی توسط سیستم‌های هوشمند!

فروشگاه‌های بدون متصدی، از طریق افزایش ساعت کاری فروشگاه‌، کاهش هزینه‌ها، خودکارسازی فرآیند محاسبه و صدور صورتحساب و تأمین امنیت، راحتی و سهولت را برای خرده‌فروشان و همچنین مشتریان به ارمغان می‌آورند. تعداد رو به افزایشی از راهکارهای هوش مصنوعی، به مشتریان کمک می‌کند تا تجربه موفق‌تری در خرید از فروشگا‏ه‏‌های فیزیکی داشته باشند.

با استفاده از یادگیری عمیق، این امکان برای خرده‌فروشان فراهم می‌شود تا فروشگا‌ه‌های تمام اتوماتیک و بدون نیاز به حضور متصدی راه‌اندازی کنند. در این راستا، مشتریان می‏توانند از طریق اسکن گوشی موبایل، محصولی را خریداری و هزینه آن را پرداخت کنند. نمونه دیگری که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد، سبد هوشمند خرید است که به صورت اتوماتیک، مبلغ صورت‌حساب را از حساب مشتریان کم می‌کند. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی، بینایی ماشین و تعدادی دوربین، فعالیت مشتریان در فروشگاه‌ها دنبال می‌شود و رفتارهای مشکوک شناسایی می‏‌گردد که این اطلاعات بلافاصله در اختیار مدیران فروشگاه‌ قرار خواهد گرفت.

علاوه براین، رباتیک در خدمات فروشگاهی می‌تواند کارهای بسیاری را بر عهده بگیرد. این کارها، از حوزه‏‌های مختلفی همچون انبارداری، فعالیت در فروشگاه، بازاریابی و فروش گرفته تا کارهای اداری و دستیار مشتری در فروشگاه را شامل می‌شود که این کارها در نهایت سرعت و دقت توسط ربات‌ها انجام می‌شود. به‌عنوان نمونه، می‌توان به استفاده از ربات‌های اسکنر و ربات‌هایی در نقش کارمندان تدارکات در فروشگاه‌ها و سایر بخش‌های خرده‌فروشی اشاره کرد.

۴. کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغات

تبلیغات، راهی است که در آن یک شرکت، مشتریان اصلی را با محصولات یا خدمات خود، آشنا می‏‌کند و آن‏ها را برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات شرکت متقاعد می‏‌نماید. اهمیت تبلیغات برای سازمان بسیار مهم است زیرا می‏‌تواند به تنهایی، مردم را از محصول شرکت، آگاه و آن‌ها را ترغیب به خرید نماید. تأثیرگذاری هوش مصنوعی در تبلیغات دیجیتال، به‌خصوص در زمینه هدف‏گذاری مخاطبان، بسیار زیاد است. به منظور درک فرصت‏‌هایی که هوش مصنوعی برای بازاریابان ایجاد می‏کند، آشنایی با چگونگی تأثیر تکنولوژی بر فرآیند تصمیم‏گیری مصرف‏‌کننده لازم می‏‌باشد. از جمله کارکردهای هوش مصنوعی در قسمت تبلیغات می‏‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات هدفمند
  • بهینه نمودن زمان و محتوای تبلیغات
  • متقاعد کردن مشتری
  • تبلیغات شناختی

در ادامه، هر یک از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش با تأکید بر دسته تبلیغات مورد بررسی قرار می‌‏گیرد.

تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند، نوعی از تبلیغات است که بر اساس بخش‌بندی بازار، مخاطبانی را با ویژگی‌های مشخص، هدف قرار می‏دهد. در این راستا، سیستم‌‏های مجهز به هوش مصنوعی با جمع‌‏آوری و پردازش رفتارهای خرید، نظرات و پست‌‏های آنلاین،  یک پروفایل ویژه برای هر مشتری می‏سازند. این سیستم‌‏ها به واسطه فناوری یادگیری ماشین و با بررسی ردپای دیجیتالی افراد به‌طور دائم به‌روزرسانی می‏شوند. سپس به کمک قابلیت‏‌های هوش مصنوعی می‏توان کلان‏‌داده‌‏های مربوط به هر فرد را پردازش و با توجه به الگوریتم‌‏های داده‏‌کاوی آن‌ها را تقسیم‌‏بندی نمود. به‌عنوان نمونه، گوگل به کمک هوش مصنوعی با مطالعه رفتار مشتری مانند میزان کلیک بر روی مطالب و یا سایت‎‌‌های جستجو شده، علاقه و رفتار کاربر را شناخته و برای کسب ‌و کارها این امکان را فراهم می‏نماید تا تبلیغات خود را به صورت هدفمند، تنها برای کاربران علاقه‌‏مند نمایش دهند. در واقع، تمرکز این نوع از تبلیغات بر روی شناسایی مخاطب مناسب است که به اندازه خلاقیت محتوایی تبلیغ می‌‏تواند اثرگذار باشد.

تبلیغات هدفمند

بهینه نمودن زمان و محتوای تبلیغات

عدم تناسب تبلیغات با محتوا می‏‌تواند اثربخشی تبلیغ را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد. از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش و تبلیغات، ارزیابی لحظه‏ای رفتار افراد در فضای مجازی است که بدین واسطه می‌‏توان تبلیغ مرتبط با محتوای مورد نظر را در زمان مناسب در معرض دید قرار داد. به‌عنوان نمونه، در محتواهای ویدئویی، هوش مصنوعی با قابلیت پردازش تصویر، برچسب‏‌گذاری و آنالیز ویدئو، بهترین هم‌خوانی بین پیام و مخاطب را فراهم می‌‏نماید. این امر باعث بهتر دیده شدن تبلیغ‏‌کننده نیز خواهد شد. همچنین هوش مصنوعی به کمک شناسایی حال و هوای صحنه‏‌های ویدئویی، زمان‏‌های مناسبی را برای پخش تبلیغ در طول فیلم ارائه می‌‏دهد.

متقاعد کردن مشتری

در صورت تردید افراد در خرید که هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در مواردی از قبیل مکث بر روی صفحات وب، تشخیص می‏‌دهد به تبلیغات کمک می‏‌نماید تا با برجسته کردن نکات مثبت برند و مقایسه آن با سایر رقبا، فرد مورد نظر را جهت خرید، متقاعد نماید. تبلیغات با تأکید بر راحتی فرآیند خرید و ارائه خدماتی مانند ارسال در زودترین زمان ممکن و بدون محدودیت مکانی، ارائه ضمانت‏‌های موجود، سیاست‏‌های برگشت محصول و مشوق‏‌های خرید، مشتری را به سمت خرید نهایی سوق می‌‏دهد.

متقاعد کردن مشتری

تبلیغات شناختی

افراد در هنگام خرید در کنار منطق از احساس خود نیز استفاده می‏‌نمایند. در این راستا بازاریابان جهت تبلیغات از علوم شناختی بهره برده و راهکاری تحت عنوان “تبلیغات شناختی” مطرح نمودند. به کمک علوم شناختی که چگونگی شناخت ذهن از خود، جهان و جامعه را بررسی ‏می‌‏کند، بازاریابان می‌‏توانند بر جنبه‌‏های احساسی و رفتاری تصمیمات مصرف‏کننده تمرکز نمایند. این امر منجر به افزایش اثربخشی تبلیغ می‏‌شود. تعامل سیستم‏‌های هوشمند با کاربر به کمک قابلیت‏‌هایی مانند پردازش زبان طبیعی جهت جمع‌‏آوری اطلاعات از جمله ارکان اصلی تبلیغات شناختی است. علاوه بر این، تجزیه ‌و تحلیل احساسات مخاطبان (در صورت وجود گیرنده‏‌های تصویری) در حین پخش تبلیغ، به تبلیغ‏‌کننده در مورد محتوای تبلیغ، تعداد دفعات و زمان پخش آگهی کمک می‏‌نماید. با توجه به این‌که تبلیغ‌کنندگان، از یک‌سو همواره در پی تولید محتوای متناسب با سلیقه شخصی هر فرد و از سوی دیگر، به دنبال تهیه و تنظیم محتوای قابل ارائه به جمع کثیری از مصرف‌کنندگان هستند، سیستم‌‏های توسعه داده شده در زمینه تبلیغ شناختی می‌‏تواند راهکاری جهت دستیابی به این اهداف باشد. همچنین این سیستم‌‏ها توانایی پاسخگویی به سؤالات مصرف‌کنندگان در مورد محصولات تبلیغ ‌شده را نیز دارند.

در آینده‌ای نه چندان دور، هوش مصنوعی این آمادگی را دارد، تا نحوه فروش را در روند کسب‌وکار به طرز چشمگیری تغییر دهد. بی‌دلیل نیست که یادگیری ماشین و فناوری هوش مصنوعی را انقلاب صنعتی چهارم نامیده‌اند. در حقیقت، بیش از ۲۰۰ سال پیش، با اختراع «موتور بخار»، اولین انقلاب صنعتی ایجاد شد و پس از آن به ترتیب، «برق» و «اینترنت» اختراع شد و اکنون زمان آن فرارسیده است که «هوش مصنوعی» روند کسب‌وکارها را دگرگون نماید. در واقع، کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش محصولات، چنان اهمیتی پیدا کرده است که برای فعالان در این عرصه، لحظه‌ای بازگشت به گذشته‌ای بدون این فناوری قابل‌تصور نیست. یکی از تغییرات عمده‌ای که در این خصوص ایجاد شده، نقش هوش مصنوعی در افزایش فروش محصول است.

هوش مصنوعی در بازاریابی

اینکه هوش مصنوعی در فروش محصول، تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد، یک حقیقت است. در واقع، زمانی که از الگوریتم‌های پیشرفته و ابزارهای تحلیلی برای خودکارسازی و بهبود عملیات فروش استفاده می‌شود، به نوعی کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش تعریف شده است. این موضوع با خودکار کردن کارهای تکراری و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری و پیش‌بینی نتایج آن از طریق هوش مصنوعی امکان‌پذیر خواهد شد و دقت در بهبود روند فروش، به طور مداوم افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر، فناوری هوش مصنوعی به تیم‌های فروش کمک خواهد کرد، تا به شکل کارآمدتری تلاش نمایند و معاملات بیشتر و پرسودتری را انجام دهند. علاوه بر این، از ابزارهای یادگیری ماشین می‌توان برای پیش‌بینی فروش، پیش‌بینی رفتار مشتری و کشف بینش‌های عملی استفاده کرد.

برای مثال، اگر سیستم CRM به عنوان یک نرم‌افزار استراتژی نحوه تعامل و مشارکت فعال با مشتریان با فناوری هوش مصنوعی ادغام گردد، این امکان وجود دارد که اطلاعات آن سیستم از طریق هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شود و توصیه‌های هوشمندانه‌ای در خصوص مشتریان و چشم‌اندازهای آن شرکت با توجه به اطلاعات دریافتی ارائه دهد و در نتیجه نقش هوش مصنوعی در افزایش فروش نتیجه‌بخش خواهد بود. در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند از طریق CRM و با دریافت سابقه مشتری از طرق مختلف، پیشنهاداتی را برای فروش مؤثرتر به فروشنده ارائه دهد. حتی با حذف ثبت دستی داده‌ها افزایش بهره‌وری فروشنده اتفاق می‌افتد، چراکه در واقع، تیم‌های فروش زمان زیادی را برای ثبت دستی داده‌ها صرف می‌کنند، زمانی که می‌تواند صرف کارهای سازنده‌تر، مانند تعامل با مشتریان بالقوه و بستن معاملات شود. در حقیقت، با کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش، مدیریت زمان نیز به بهترین شیوه انجام خواهد گرفت.

هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش

تحول مدل کسب‌وکار با هوش مصنوعی

از دوران تولید و بازاریابی تا عصر ارتباط و هوشمندی، مدل‌های کسب‌وکار در طول قرن‌ها در حال تکامل بوده‌اند. اساساً ظهور هوش مصنوعی معنای ایده‌ها، نوآوری‌ها و اختراعات را تغییر داده است. در نتیجه، تحول مدل کسب‌وکار با هوش مصنوعی در حال پیشروی است و به‌سرعت این مدل‌ها در حال تکامل هستند. همان‌طور که شاهد تغییر چشمگیری در قدرت اطلاعات کسب‌وکارها در سراسر صنایع هستیم، برنامه‌های کاربردی و پذیرش هوش مصنوعی نیز فرصت‌های جدیدی را به هر واحد تجاری ارائه می‌دهد.

یکی از راه‌های مهمی که فناوری هوش مصنوعی، کسب‌وکارهای مدرن را متحول می‌کند، قابلیت‌های اتوماسیون است. از آنجایی که سازمان‌ها تمرکز خود را بر گسترش کسب‌وکار، کاهش هزینه‌های سربار و بهبود تجربه مشتری خود در اولویت قرار می‌دهند، اتوماسیون نیز در هر شکلی مورد استقبال خواهد بود. در حالی که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان راه‌حل‌های تجاری مستقل عمل کنند، در بسیاری از موارد، کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش کمی تغییر می‌یابد، به‌نحوی که گاه اجزای این فناوری برای پیشرفته‌تر و کارآمدتر کردن سیستم‌ها و فرایندهای فعلی استفاده می‌شوند.

یکی از راه‌های مهمی که فناوری هوش مصنوعی، کسب‌وکارهای مدرن را متحول می‌کند، قابلیت‌های اتوماسیون است. از آنجایی که سازمان‌ها تمرکز خود را بر گسترش کسب‌وکار، کاهش هزینه‌های سربار و بهبود تجربه مشتری خود در اولویت قرار می‌دهند، اتوماسیون نیز در هر شکلی مورد استقبال خواهد بود. در حالی که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان راه‌حل‌های تجاری مستقل عمل کنند، در بسیاری از موارد، کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش کمی تغییر می‌یابد، به‌نحوی که گاه اجزای این فناوری برای پیشرفته‌تر و کارآمدتر کردن سیستم‌ها و فرایندهای فعلی استفاده می‌شوند.

نقش هوش مصنوعی در افزایش فروش و کاربردهای آن در بازاریابی

حوزه دیگری که هوش مصنوعی در آن تحولات قابل‌توجهی ایجاد کرده، مدیریت حمل‌ونقل است. در این خصوص، عملکرد خودروهای خودران به‌خوبی شناخته شده است و برای توسعه راه‌حل‌های جدید برای شرکت‌های حمل‌ونقل تجاری استفاده می‌شود. راه‌حل‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند دارایی‌های سیار مانند کامیون‌های نیمه‌‌خودران یا وانت‌های پیک را در زمان واقعی با استفاده از تله‌ماتیک و حسگرهای داخل خودرو ردیابی کنند و مزایای قابل‌توجهی در ایمنی و صرفه‌جویی در هزینه ارائه دهند.

در حقیقت، تحول مدل کسب‌وکار با هوش مصنوعی در همه حوزه‌ها قابل مشاهده است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه بهداشت و درمان، با پردازش مقادیر زیادی از داده‌ها، بیماران را سریع‌تر و دقیق‌تر درمان کند. همچنین، در بخش‌های منابع انسانی و حسابداری، فناوری‌های هوش مصنوعی به خودکارسازی وظایف و گزارش‌دهی داده‌های اضافی و تکراری، به حداکثر رساندن سطح بهره‌وری و بهبود خروجی کمک می‌کنند.

رسیدن به حداکثر بازدهی با هوش مصنوعی

جای تعجب نیست اگر بگوییم مزیت و کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش، به قدری زیاد است که رسیدن به حداکثر بازدهی با هوش مصنوعی امکان‌پذیر خواهد بود. تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند، تا به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر ارتباط برقرار کنند. در واقع، بینش‌های مرتبط از تجزیه و تحلیل داده‌ها به راه‌حل‌های رسیدن به حداکثر بازدهی با هوش مصنوعی کمک می‌کند، تا تصمیمات درستی در این خصوص بگیرند. در حقیقت، تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی توسط شرکت‌ها در سراسر جهان به منظور افزایش سود فروش در کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرند که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

پیش‌بینی فروش

با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی، سیستم‌های این فناوری می‌توانند نتایج آینده را بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های گذشته پیش‌بینی کنند.

بهینه‌سازی قیمت

بهینه‌سازی قیمت، یک کار چالش‌ برانگیز است که البته می‌توان به کمک هوش مصنوعی این کار را امکان‌پذیر کرد. دادن یک تخفیف ایده‌آل برای برنده شدن در معامله می‌تواند مثال مناسبی در این مورد باشد.

تحقیق و مطالعه برای انجام معاملات

برای انجام یک معامله و سود چشمگیرتر آن، لازم است در مورد زمان و مکان فروش، بهترین استراتژی را در نظر گرفت.

فروش بیشتر به مشتریان

مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای افزایش درآمد کسب‌وکار، فروش بیشتر به مشتریان خود است؛ به کمک هوش مصنوعی می‌توان مشخص نمود که چه کسانی به خرید فلان محصول علاقه‌مندند.

مدیریت اجرایی

مدیران فروش با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، می‌توانند عملکرد تیم فروش خود را زیر نظر داشته باشند.

بازاریابی و هوش

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتالی

مدت‌هاست که کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش دیجیتالی چشمگیر بوده و شرکت‌ها از مزایای باورنکردنی هوش مصنوعی برای پیشرفت کسب‌وکار خود و فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند و از طرفی با ورود جدی فناوری هوش مصنوعی به صنعت فروش، صنعتگران از هوش مصنوعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی ضروری برای افزایش فروش خود بهره می‌برند. در حقیقت، اکثر شرکت‌ها برآنند که ارتباط مؤثر هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتالی می‌توانند سود قابل‌توجهی را برای سیستم آن‌ها به ارمغان بیاورد. در واقع، این حضور فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند به بهینه‌سازی و سرعت بخشیدن به بسیاری از کارهای بازاریابی مختلف، بهبود تجربیات مشتری و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

زمانی بازاریابی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بیلبورد یا بازاریابی فرد به فرد مشتری‌محور نبود، اما در حال حاضر، پیوند قابل‌توجه هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتالی، بر مشتریان بالقوه بیش از پیش تأثیر گذاشته است. نکته حائز اهمیت این است که به دلیل آنکه مردم به طور مدام در رسانه‌های اجتماعی تعامل دارند، نیازهای آن‌ها را به طور دقیق می‌توان از طریق هوش مصنوعی پیش‌بینی کرد. پیش از این نیز فناوری هوش مصنوعی نحوه ارتباط برندها با مشتریان و نحوه مدیریت کمپین‌های بازاریابی را برای فروش تغییر داده بود.

برای اینکه به کمک فناوری هوش مصنوعی بتوانید محصول خود را از طریق بازاریابی شبکه‌ای به بهترین نحو پیش ببرید، لازم است به مواردی همچون شناخت مخاطبان هدف و درک نیازها، علایق و ترجیحات آن‌ها توجه کنید، تا این امکان فراهم گردد که ارتباط هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتالی برای شما به بهترین شیوه ثمربخش باشد. در واقع، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش مجموعه عظیمی از داده‌های مخاطبان، بهترین کاری است که می‌توان در این خصوص انجام داد. در حقیقت، کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش متنوع است، به‌گونه‌ای که به شما این امکان را می‌دهد که به پروفایل‌های پیشرفته مشتریان دسترسی داشته باشید و به‌نحوی درک عمیقی از عادات خرج کردن و انگیزه‌های خرید مشتریان احتمالی خود به دست خواهید آورد.

همچنین بسیار اهمیت دارد که اگر ابهامی برای مشتریان بالقوه شما در خصوص محصولات یا خدمات‌تان وجود دارد، شما با صبوری آن را پاسخ گویید، چراکه عدم توجه به این موضوع، می‌تواند منجر به شکست شما شود.

نمونه محصولات کاربردی هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش

ردیف نام محصول / خدمت نام شرکت نوع محصول نوع ارائه دسته کارکرد
۱ LoweBot Lowe’s Innovation Labs سخت‌افزار ربات خدمات فروشگاهی خدمت‏رسانی بهینه به مشتریان
۲ Amazon Go Amazon سایر سایر خدمات فروشگاهی ایجاد فروشگاه‏های بدون متصدی
۳ T-Fashion T-Fashion نرم‌افزار سرویس ابری عمومی طبقه‏بندی بهینه محصولات و پیش‏بینی ترندها
۴ SALESPEOPLE FORECASTING SOFTWARE Avercast نرم‌افزار سرویس ابری عمومی پیش‏بینی فروش
۵ SalesboxAI Engage SalesboxAI نرم‌افزار سرویس ابری عمومی خودکارسازی فرآیندهای فروش
۶ RealDemand™ Market Intelligence Vault AI نرم‌افزار سرویس ابری عمومی – پیش‌بینی فروش
– شناسایی فرصت‏های رشد درآمدی
۷ Interactions Intelligent Virtual Assistant Interactions LLC نرم‌افزار سرویس ابری عمومی خودکارسازی فرآیندهای فروش
۸ Incompetitor Intelligence Node نرم‌افزار سرویس ابری عمومی قیمت‏گذاری
۹ InfiniteAnalytics Acquisition & Engagement Infinite Analytics, Inc. نرم‌افزار سرویس ابری تجارت الکترونیک سیستم‏های پیشنهاددهنده شخصی‏سازی شده
۱۰ Symphony RetailAI Symphony RetailAI نرم‌افزار اپلیکیشن تجارت الکترونیک سیستم‏های پیشنهاددهنده شخصی‏سازی شده
۱۱ SpaceTime Search Clarifai نرم‌افزار سرویس ابری تجارت الکترونیک ایجاد جستجوی مشتری محور
۱۲ Entrupy Entrupy Inc. نرم‌افزار سرویس ابری تجارت الکترونیک تشخیص محصولات تقلبی
۱۳ CLAIR AI Rebag نرم‌افزار بیش از یک نوع تجارت الکترونیک ایجاد جستجوی مشتری محور
۱۴ InfiniteAnalytics AI Engine Infinite Analytics, Inc. نرم‌افزار سرویس ابری تبلیغات تبلیغات هدفمند
۱۵ Affectiva Media Analytics for Ad Testing IBM نرم‌افزار سرویس ابری تبلیغات تبلیغات شناختی

 

منبع : https://hooshio.com

ادامه مطلب